“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core xml and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.
Export
Vujović, Aleksandar
Poboljšavanje performansi poslovnog sistema na bazi sistema menadžmenta primjenom vještačke inteligencije
Autorstvo-Nekomercijalno-Deliti pod istim uslovima 3.0 Srbija (CC BY-NC-SA 3.0)
Academic metadata
Phd. theses
Tehnicko-tehnološke nauke
doktor nauka - mašinsko inženjerstvo
Univerzitet Crne Gore
Mašinski fakultet
Studijski program Mašinstvo
Other Theses Metadata
Performance of bussines system improving based on management systems by using artificial inteligence
PDF/A (pages)
Doktorska disertacija “Poboljšavanje performansi poslovnih procesa na bazi sistema menadžmenta primjenom vještačke inteligencije“ predstavlja prirodni nastavak istraživanja koja su sprovedena u autorovoj magistarskoj tezi koja se odnose na primjenu sistema za podršku odlučivanju na odstupanja odnosno neusaglašenosti sa zahtjevima standarda ISO 9001. Ova disertacija posmatra problematiku na makro nivou što podrazumijeva prikupljanje, analizu i zaključivanje na bazi veće količine neusaglašenosti evidentiranih u eksternim provjerama nezavisnih sertifikacionih tijela u zemlji i okruženju. Na taj način se ostvaruje jedinstvena baza podataka kao osnova za sprovođenje istraživanja. Preliminarna istraživanja svjetske literature i dostignuća u oblasti menadžmenta kvalitetom i vještačke inteligencije, ukazuju da su ove dvije oblasti u smislu sublimacije nedovoljno istraživane. Pristup zastupljen u disertaciji, a koji se predstavlja primjenom alata vještačke inteligencije na zaštićene i u kodnom obliku prikazane podatke sa eksternih provjera, je po saznanjima autora jedinstven. Na bazi navedenih trendova u istraživanjima pomenutih oblasti postavljena su dva hipotetička stava iz kojih prizilaze ciljevi istraživanja i to:
• da se pokaže koje su organizacije (uslužne ili proizvodne), na bazi sertifikovanih sistema menadžmenta, spremnije1 za postizanje poslovne izvrsnosti po modelu nagrade Oskar kvaliteta,
• da se na bazi primjene ekspertnog sistema ostvare mjere za poboljšavanje performansi poslovnih procesa na bazi principa prevencije.
Za potrebe ostvarenja ovih ciljeva, uspostavljen je sopstveni integrativno - analogni
pristup, koji stoji u osnovi disertacije i predstavlja originalni naučni doprinos. Integrativni dio podrazumijeva povezivanje sistema za podršku odlučivanju i ekspertnog sistema u cilju dobijanja inteligentnog sistema, odnosno sistema koji produkuje znanje za potrebe poboljšavanja performansi poslovnih procesa na bazi principa prevencije. Analogni pristup u disertaciji se manifestuje kroz uspostavljenu analogiju poslovnog sertifikovanog sistema i ljudskog organizma. Na bazi takvog pristupa se izvode zaključci o nivou izvrsnosti u organizacijama proizvodnog i uslužnog sektora i zaključci o preventivnim mjerama za sve organizacije sa sertifikovanim sistemom menadžmenta kvalitetom za potrebe poboljšavanja organizacionih performansi. Dakle, da bi se postigli predstavljeni ciljevi i izveli zaključci koriste se podaci sa eksternih provjera sistema menadžmenta kvalitetom (osnovne organizacione performanse) i podaci sa ocjenjivanja organizacija koje su konkurisale na konkursu za nagradu Oskar kvaliteta (vrhunske organizacione perfromanse). Analiza, obrada podataka i zaključivanje se vrši: primjenom raznih metoda uključujući i metode ekspertske analize, primjenom sistema za podršku odlučivanju, softvera za ekspertsko odlučivanje i izgrađenog ekspertnog sistema.
Apsolutno komplementarne sa ciljevima rada su i dvije hipoteze disertacije i to:
H1: Sertifikovane uslužne organizacije su u odnosu na sertifikovane proizvodne organizacije, spremnije za postizanje poslovne izvrsnosti.
H2: Primjenom alata vještačke inteligencije kroz analizu neusaglašenosti iz područja sistema menadžmenta kvalitetom i kroz integraciju sa klasičnim sistemima za odlučivanje, se može obezbijediti preventivno djelovanje u cilju poboljšavanja performansi poslovnih procesa.
Rezultati koji su ostvareni disertacijom u skladu sa navedenim hipotezama ukazuju na sledeće:
1. u poglavlju 6, dokazuje se da, posmatrajući sve zahtjeve standarda, uslužne organizacije imaju veći “stepen spremnostГ odnosno imaju značajnu prednost u odnosu na proizvodni sektor u smislu postizanja poslovne izvrsnosti. Kroz dalju analizu se dolazi do zaključka da je stanje promijenjeno u dijelu najznačajnijih aktivnosti koje grade organizacionu poslovnu izvrsnost odnosno da u tom dijelu proizvodne organizacije imaju veći “kritični stepen spremnosti’ od uslužnih. To govori o tome da će proizvodne organizacije brže dostići poslovnu izvrsnost u kritičnom dijelu,
2. aktivnosti koje su vezane za dokazivanje druge hipoteze su predstavljene u sedmom poglavlju. Dokazuje se da se primjenom ekspertnih sistema može doći do poboljšavanja performansi poslovnih procesa. Ova konstatacija je potvrđena i validacionim aktivnostima razvijenog ekspertnog sistema na konkretnom, realnom, sertifikovanom sistemu menadžmenta kvalitetom.
Pored navedenih rezultata, u disertaciji se mogu naći i rezultati koji proizilaze iz analize softvera za kvalitet, analize disertacija iz oblasti kvaliteta, analize ljuski ekspertnih sistema, analize uticaja sistema menadžmenta kvalitetom i totalnog menadžmenta kvalitetom na poboljšavanje organizacionih performansi i drugo.
The doctoral dissertation “The performances of business processes improvement based on the management systems applying artificial intelligence" is the extension and effort of author of master thesis research which is related to use decision support system on the ISO 9001 requirements nonconformities. This thesis observe problems at the macro level which means data collection, process analysis and data evaluation, based on the significant number of nonconformities, reported on the external audit, conducted by the independent certifications bodies from our country and the region. That approach provide unique data base foundation, for conducting research. Preliminary studies, shows that investigation, exploration and research on the subject of achievements in the areas of quality management and artificial intelligence, are not enough exploited. The approach which is used in the thesis, is applying artificial intelligence tools in the code protected form presented data, provided by the external audit, is unique approach according to authors scientific experience. Base on the presented trends in two areas (quality management systems and artificial intelligence), in this thesis, are set up two main objectives:
• to shows which organization (service or manufacturing), based on the certified quality management systems, have the better readiness2 for achieving business ехсеНепсе according to Oscar for quality model.
• to саггу out preventive measures and actions to improve business process performance, based on the applied expert system.
To achieve these objectives, the integrative - analogue model has been established. The integrative part means that integration of decision making support system and expert system, are likely the way to achieve an intelligent system or the system which provide knowledge tor improving the business processes performance based on the prevention principles. The analogue approach, is based on the relation between certified business system and the human body. The performance result, about the level of business ехсеИепсе in the production or Service organizations, and the performance result, about preventive measures and action for апу type of certified quality management system organization, are accomplished. However, to achieve objectives and get results and conclusions, data from external audit report are used of quality management system (basic level of organizational performance) and the data from verified organizational performance, obtain from Oscar-quality management award competition (the highest level of quality management performance). The analysis, Processing data and obtained results, are performed using different methods including method of expert analysis, decision making support system software and self created expert system.
Two hypotheses of this thesis are undoubtedly compatible with objectives:
H1: Quality management certified Service organization have the better readiness for achieving business ехсеИепсе then quality management certified manufacturing organizations.
H2: Applying artificial intelligence tools, in quality management system nonconformity analyses, and their integration with traditional decision making support systems, it is possible to provide preventive measures and actions to improve business process performances.
Obtained results, according to above mentioned hypothesis, shows:
1. in chapter 6, it is proved, according to standard requirements, that Service organizations have higher “degree of readiness”, and have significant advantage, comparing manufacturing organizations, according to achieving business excellence philosophy. Through further analyses, we are concluded that situation is changing in part of most important activities which provide business excellence. In that part, manufacturing organizations have higher “critical degree of readinessAlso, we may conclude that manufacturing organizations will achieve business excellence faster then Service organizations,
2. the activities related to second hypothesis are presented in chapter seven. It is concluded that, using expert system it is possible to make improvement on business process performances. This statement is proved trough validation process activities of developed expert system on concrete, real, certified quality management system.
Beyond presented results, in this thesis, it may be find results which are raised from analyses of software for quality, analyses of the thesis based on topics of quality, analyses of expert system shells, analyses of quality management systems and total quality management influence on improvement organization performance and others.
Doktorska disertacija “Poboljšavanje performansi poslovnih procesa na bazi sistema menadžmenta primjenom vještačke inteligencije“ predstavlja prirodni nastavak istraživanja koja su sprovedena u autorovoj magistarskoj tezi koja se odnose na primjenu sistema za podršku odlučivanju na odstupanja odnosno neusaglašenosti sa zahtjevima standarda ISO 9001. Ova disertacija posmatra problematiku na makro nivou što podrazumijeva prikupljanje, analizu i zaključivanje na bazi veće količine neusaglašenosti evidentiranih u eksternim provjerama nezavisnih sertifikacionih tijela u zemlji i okruženju. Na taj način se ostvaruje jedinstvena baza podataka kao osnova za sprovođenje istraživanja. Preliminarna istraživanja svjetske literature i dostignuća u oblasti menadžmenta kvalitetom i vještačke inteligencije, ukazuju da su ove dvije oblasti u smislu sublimacije nedovoljno istraživane. Pristup zastupljen u disertaciji, a koji se predstavlja primjenom alata vještačke inteligencije na zaštićene i u kodnom obliku prikazane podatke sa eksternih provjera, je po saznanjima autora jedinstven. Na bazi navedenih trendova u istraživanjima pomenutih oblasti postavljena su dva hipotetička stava iz kojih prizilaze ciljevi istraživanja i to:
• da se pokaže koje su organizacije (uslužne ili proizvodne), na bazi sertifikovanih sistema menadžmenta, spremnije1 za postizanje poslovne izvrsnosti po modelu nagrade Oskar kvaliteta,
• da se na bazi primjene ekspertnog sistema ostvare mjere za poboljšavanje performansi poslovnih procesa na bazi principa prevencije.
Za potrebe ostvarenja ovih ciljeva, uspostavljen je sopstveni integrativno - analogni
pristup, koji stoji u osnovi disertacije i predstavlja originalni naučni doprinos. Integrativni dio podrazumijeva povezivanje sistema za podršku odlučivanju i ekspertnog sistema u cilju dobijanja inteligentnog sistema, odnosno sistema koji produkuje znanje za potrebe poboljšavanja performansi poslovnih procesa na bazi principa prevencije. Analogni pristup u disertaciji se manifestuje kroz uspostavljenu analogiju poslovnog sertifikovanog sistema i ljudskog organizma. Na bazi takvog pristupa se izvode zaključci o nivou izvrsnosti u organizacijama proizvodnog i uslužnog sektora i zaključci o preventivnim mjerama za sve organizacije sa sertifikovanim sistemom menadžmenta kvalitetom za potrebe poboljšavanja organizacionih performansi. Dakle, da bi se postigli predstavljeni ciljevi i izveli zaključci koriste se podaci sa eksternih provjera sistema menadžmenta kvalitetom (osnovne organizacione performanse) i podaci sa ocjenjivanja organizacija koje su konkurisale na konkursu za nagradu Oskar kvaliteta (vrhunske organizacione perfromanse). Analiza, obrada podataka i zaključivanje se vrši: primjenom raznih metoda uključujući i metode ekspertske analize, primjenom sistema za podršku odlučivanju, softvera za ekspertsko odlučivanje i izgrađenog ekspertnog sistema.
Apsolutno komplementarne sa ciljevima rada su i dvije hipoteze disertacije i to:
H1: Sertifikovane uslužne organizacije su u odnosu na sertifikovane proizvodne organizacije, spremnije za postizanje poslovne izvrsnosti.
H2: Primjenom alata vještačke inteligencije kroz analizu neusaglašenosti iz područja sistema menadžmenta kvalitetom i kroz integraciju sa klasičnim sistemima za odlučivanje, se može obezbijediti preventivno djelovanje u cilju poboljšavanja performansi poslovnih procesa.
Rezultati koji su ostvareni disertacijom u skladu sa navedenim hipotezama ukazuju na sledeće:
1. u poglavlju 6, dokazuje se da, posmatrajući sve zahtjeve standarda, uslužne organizacije imaju veći “stepen spremnostГ odnosno imaju značajnu prednost u odnosu na proizvodni sektor u smislu postizanja poslovne izvrsnosti. Kroz dalju analizu se dolazi do zaključka da je stanje promijenjeno u dijelu najznačajnijih aktivnosti koje grade organizacionu poslovnu izvrsnost odnosno da u tom dijelu proizvodne organizacije imaju veći “kritični stepen spremnosti’ od uslužnih. To govori o tome da će proizvodne organizacije brže dostići poslovnu izvrsnost u kritičnom dijelu,
2. aktivnosti koje su vezane za dokazivanje druge hipoteze su predstavljene u sedmom poglavlju. Dokazuje se da se primjenom ekspertnih sistema može doći do poboljšavanja performansi poslovnih procesa. Ova konstatacija je potvrđena i validacionim aktivnostima razvijenog ekspertnog sistema na konkretnom, realnom, sertifikovanom sistemu menadžmenta kvalitetom.
Pored navedenih rezultata, u disertaciji se mogu naći i rezultati koji proizilaze iz analize softvera za kvalitet, analize disertacija iz oblasti kvaliteta, analize ljuski ekspertnih sistema, analize uticaja sistema menadžmenta kvalitetom i totalnog menadžmenta kvalitetom na poboljšavanje organizacionih performansi i drugo.