“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core xml and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.
Export
Radević, Ivan
Menadžment znanja i organizacioni dizajn kao faktori kvaliteta usluga zdravstvenih organizacija
Autorstvo-Nekomercijalno 3.0 Srbija (CC BY-NC 3.0)
Academic metadata
Phd. theses
Društveno-humanističke nauke
doktor nauka - ekonomske nauke
Univerzitet Crne Gore
Ekonomski fakultet
Studijski program Ekonomija
Other Theses Metadata
Knowledge management and organizational design as quality factors of health
organizations’ services
[I. Radević]
PDF/A (503 pages)
Menadžment i organizacija
Datum odbrane: 15.06.2020.
Dimovski, Vlado (mentor)
Mihailović, Božo, 1951- (član komisije)
Lojpur, Anđelko, 1955- (član komisije)
Cilj ovog istraživanja je da na bazi temeljne teorijske i empirijske analize primjene menadžmenta znanja i multikontigencijskog pristupa organizacionom dizajnu, u svrhu poboljšanja kvaliteta usluga zdravstvenih organizacija, ukaže na mogućnosti unapređenja sistema kvaliteta zdravstvene zaštite u Crnoj Gori. Najprije, razmatran je odnos između menadžmenta znanja i kvaliteta usluga zdravstvenih organizacija, kao i uticaj elemenata organizacionog dizajna i njihove različite kombinacije na kvalitet zdravstvenih usluga. Zatim, istraživanjem je analizirana i međusobna relacija menadžmenta znanja i organiza- cionog dizajna, a sve u svrhu stvaranja potpunijeg uvida u njihovo dejstvo na efikasnost
1 efektivnost u pružanju usluga zdravstvenih organizacija. Najzad, cilj doktorske diserta- cije je i da pruži uvid u mogućnosti unapređenja sistema zdravstvene zaštite kroz analizu stanja koje se tiče: prvo, nivoa zastupljenosti i kvaliteta primjene menadžmenta znanja u zdravstvenim organizacijama u Crnoj Gori; drugo, kvaliteta interne i eksterne usklađe- nosti elemenata organizacionog dizajna zdravstvenih organizacija u Crnoj Gori; i treće, kvaliteta usluga zdravstvenih organizacija u Crnoj Gori.
Istraživanje je zasnovano na sekvencijalnom dizajnu kombinovanog (kvantitativnog i kvalitativnog) metoda istraživanja.
Kvantitativno istraživanje sprovedeno je kroz dva anketna upitnika. Prvi upitnik se odno- sio na menadžment znanja i organizacioni dizajn zdravstvenih ustanova. Ovim istraživanjem je obuhvaćeno ukupno 45 zdravstvenih ustanova sa teritorije Crne Gore, od čega 32 javne i 13 privatnih. U okviru svake ustanove, anketirana su po tri lica (član uprave, ljekar i medicinski tehničar). Naknadno je vršeno i prikupljanje podataka od članova Sindika- ta doktora medicine iz 16 različitih ustanova. Drugi upitnik ticao se kvaliteta zdravstve- nih usluga i ambijentalnih determinanti zdravstvenog sistema Crne Gore. U ovom dijelu istraživanja, realizovanom među građanima/kama, kao uzorački okvir korišćen je birački spisak građana/ki Crne Gore, iz kojeg je izvučen stratifikovani prost slučajni uzorak, pla- nirane veličine 1,800 ispitanika/ca (realizovano 1,769), čiji su stratumi bili regioni sjever, centar, jug i glavni grad Podgorica. Alokacija uzorka proporcionalna je veličini biračkih mjesta (mjereno brojem punoljetnih lica). Uzorak je realizovan u 180 biračkih mjesta. Za navedenu veličinu uzorka, interval povjerenja od 95% za pojave sa incidencom od 50% iznosi ±2.33%. Analiza rezultata vršena je korišćenjem širokog metodološkog in- strumentarijuma, koji je uključivao brojne metode deskriptivne i inferencijalne statistike, dok je poseban model razvijen metodom strukturnih jednačina. Nakon dobijanja rezul- tata kvantitativne analize, u svrhu triangulacije i produbljivanja analize, sprovedeno je i kvalitativno istraživanje, zasnovano na deset intervjua, i pet fokus grupa sa ključnim stejkholderima iz domena zdravstvene djelatnosti u Crnoj Gori (menadžeri, ljekari, medi- cinski tehničari, administrativno osoblje, stručnjaci iz oblasti menadžmenta i organizacije u zdravstvu, kao i sami pacijenti).
Unakrsnom analizom dobijenih rezultata o osnovnim konstruktima istraživanja došlo se do vrijednih nalaza o mogućnostima unapređenja sistema zdravstvene zaštite u Cr- noj Gori. Shodno rezultatima istraživanja, u crnogorskom zdravstvenom sistemu postoje brojne mogućnosti za unapređenje nivoa primjene i kvaliteta menadžmenta znanja. Ta- kođe, identifikovane su i mogućnosti rekonfiguracije organizacionog modela crnogorskog zdravstvenog sistema u svrhu postizanja veće efikasnosti i efektivnosti. Na bazi sprove- denog istraživanja zaključeno je da veća zastupljenost i primjena menadžmenta znanja u organizaciji doprinosi povećanju kvaliteta usluga zdravstvenih organizacija. Pored toga, istraživanjem je ustanovljeno da rekonfiguracija organizacionog modela zasnovana na in- ternom i eksternom usklađivanju elemenata organizacionog dizajna vodi ka povećanom kvalitetu usluga zdravstvenih organizacija.
This research aims to point out possibilities of improving the quality of health-care system in Montenegro, based on a thorough theoretical and empirical analysis of the ap- plication of knowledge management and a multi-contingent approach to organizational design for the purpose of improving quality of health-care services. To begin with, this research explores the relationship between knowledge management and the quality of services provided by health-care organizations, as well as the influence of elements of the organizational design and their different combinations on the quality of healt-hcare services. Then, the research analyses the relationship between knowledge management and organizational design with the aim of creating a more complete insight into their effect on the efficiency and effectiveness in the delivery of health-care services. Additionally, this thesis aims to provide insight in the possibilities of improving the health-care system, through the following analyses: first, the level of representation and quality of application of knowledge management in health-care organizations; second, the quality of internal and external alignment of elements of organizational design of health-care organizations; and third, the quality of health-care service provided by organizations in Montenegro.
The research is based on a sequential design of a mixed (quantitative and qualitative) research method.
The quantitative research was conducted through two questionnaire surveys. The first questionnaire covered the topic of knowledge management and organizational design of health-care institutions. This research covered a total of 45 Montenegrin health-care institutions including 32 public and 13 privately-owned institutions. Three persons were interviewed in each institution (a board member, medical doctor and medical technician). Afterwards, additional data were collected from members of the Medical Doctors’ Union from 16 different institutions. The second questionnaire was about the quality of health-care services and the environmental determinants of Montenegrin health-care system. This part of the survey was conducted among Montenegrin citizens. The national voters’ list was used as the sampling frame, stratifying a random sample of 1,800 respondents (as many as 1,769 responded) from the northern, central, southern region and the Capital city of Podgorica. The allocation of the sample is proportional to the size of polling stations (measured by the number of adults). The sample was carried out in 180 polling stations. For the indicated sample size, the 95% confidence interval of ± 2.33% stands for occurrences with an incidence of 50%. The results were analysed using a number of methodological toolkits that included methods of descriptive and inferential statistics, and a separate model was developed using the structural equation method.
Having obtained the results of quantitative analysis, with the purpose of triangulation and deepening of the analysis, a qualitative research was conducted through ten interviews and five focus groups with key stakeholders in the field of health-care in Montenegro (managers, medical doctors, medical technicians, administrative staff, experts in management and or- ganization in health-care services, and patients).
Cross-examination of the results obtained about the basic constructs of the research yielded valuable findings on the possibilities of improving the health-care system in Montenegro. The results indicate many possibilities for improving of the application and quality of knowledge management in Montenegrin health-care system. Also, the thesis identifies possi- bilities for re-configuration of the organizational model of Montenegrin health-care system so as to become more efficient and effective. The results suggest that greater representation and application of knowledge management in an organization contribute to better quality of services of health-care organizations. In addition, the research found that the re-configura- tion of the organizational model based on internal and external alignment of organizational design elements give rise to an increased quality of service of health-care organizations.
knowledge management, organizational design, health-care system, quality of health organizations services, organizational structure, organizational culture, organizational climate, decentralization.
005.94(043.3)
Serbian
15084292
Tekst.
Cilj ovog istraživanja je da na bazi temeljne teorijske i empirijske analize primjene menadžmenta znanja i multikontigencijskog pristupa organizacionom dizajnu, u svrhu poboljšanja kvaliteta usluga zdravstvenih organizacija, ukaže na mogućnosti unapređenja sistema kvaliteta zdravstvene zaštite u Crnoj Gori. Najprije, razmatran je odnos između menadžmenta znanja i kvaliteta usluga zdravstvenih organizacija, kao i uticaj elemenata organizacionog dizajna i njihove različite kombinacije na kvalitet zdravstvenih usluga. Zatim, istraživanjem je analizirana i međusobna relacija menadžmenta znanja i organiza- cionog dizajna, a sve u svrhu stvaranja potpunijeg uvida u njihovo dejstvo na efikasnost
1 efektivnost u pružanju usluga zdravstvenih organizacija. Najzad, cilj doktorske diserta- cije je i da pruži uvid u mogućnosti unapređenja sistema zdravstvene zaštite kroz analizu stanja koje se tiče: prvo, nivoa zastupljenosti i kvaliteta primjene menadžmenta znanja u zdravstvenim organizacijama u Crnoj Gori; drugo, kvaliteta interne i eksterne usklađe- nosti elemenata organizacionog dizajna zdravstvenih organizacija u Crnoj Gori; i treće, kvaliteta usluga zdravstvenih organizacija u Crnoj Gori.
Istraživanje je zasnovano na sekvencijalnom dizajnu kombinovanog (kvantitativnog i kvalitativnog) metoda istraživanja.
Kvantitativno istraživanje sprovedeno je kroz dva anketna upitnika. Prvi upitnik se odno- sio na menadžment znanja i organizacioni dizajn zdravstvenih ustanova. Ovim istraživanjem je obuhvaćeno ukupno 45 zdravstvenih ustanova sa teritorije Crne Gore, od čega 32 javne i 13 privatnih. U okviru svake ustanove, anketirana su po tri lica (član uprave, ljekar i medicinski tehničar). Naknadno je vršeno i prikupljanje podataka od članova Sindika- ta doktora medicine iz 16 različitih ustanova. Drugi upitnik ticao se kvaliteta zdravstve- nih usluga i ambijentalnih determinanti zdravstvenog sistema Crne Gore. U ovom dijelu istraživanja, realizovanom među građanima/kama, kao uzorački okvir korišćen je birački spisak građana/ki Crne Gore, iz kojeg je izvučen stratifikovani prost slučajni uzorak, pla- nirane veličine 1,800 ispitanika/ca (realizovano 1,769), čiji su stratumi bili regioni sjever, centar, jug i glavni grad Podgorica. Alokacija uzorka proporcionalna je veličini biračkih mjesta (mjereno brojem punoljetnih lica). Uzorak je realizovan u 180 biračkih mjesta. Za navedenu veličinu uzorka, interval povjerenja od 95% za pojave sa incidencom od 50% iznosi ±2.33%. Analiza rezultata vršena je korišćenjem širokog metodološkog in- strumentarijuma, koji je uključivao brojne metode deskriptivne i inferencijalne statistike, dok je poseban model razvijen metodom strukturnih jednačina. Nakon dobijanja rezul- tata kvantitativne analize, u svrhu triangulacije i produbljivanja analize, sprovedeno je i kvalitativno istraživanje, zasnovano na deset intervjua, i pet fokus grupa sa ključnim stejkholderima iz domena zdravstvene djelatnosti u Crnoj Gori (menadžeri, ljekari, medi- cinski tehničari, administrativno osoblje, stručnjaci iz oblasti menadžmenta i organizacije u zdravstvu, kao i sami pacijenti).
Unakrsnom analizom dobijenih rezultata o osnovnim konstruktima istraživanja došlo se do vrijednih nalaza o mogućnostima unapređenja sistema zdravstvene zaštite u Cr- noj Gori. Shodno rezultatima istraživanja, u crnogorskom zdravstvenom sistemu postoje brojne mogućnosti za unapređenje nivoa primjene i kvaliteta menadžmenta znanja. Ta- kođe, identifikovane su i mogućnosti rekonfiguracije organizacionog modela crnogorskog zdravstvenog sistema u svrhu postizanja veće efikasnosti i efektivnosti. Na bazi sprove- denog istraživanja zaključeno je da veća zastupljenost i primjena menadžmenta znanja u organizaciji doprinosi povećanju kvaliteta usluga zdravstvenih organizacija. Pored toga, istraživanjem je ustanovljeno da rekonfiguracija organizacionog modela zasnovana na in- ternom i eksternom usklađivanju elemenata organizacionog dizajna vodi ka povećanom kvalitetu usluga zdravstvenih organizacija.