“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core xml and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.
Export
Beljkaš, Željka
Prognozni model za procjenu troškova izgradnje integralnih drumskih mostova
Autorstvo-Nekomercijalno 3.0 Srbija (CC BY-NC 3.0)
Academic metadata
Phd. theses
Tehnicko-tehnološke nauke
doktor nauka - gradevinarstvo
Univerzitet Crne Gore
Građevinski fakultet
Studijski program Građevinarstvo
Other Theses Metadata
Forecast Model for Estimation of Construction Cost of Integral Road
Bridges
[Ž. Beljkaš]
PDF/A (132 pages)
Knežević, Miloš, 1965- (mentor)
Ivanišević, Nenad (član komisije)
Rutešić, Snežana, 1963- (član komisije)
Procjena troškova izgradnje mostova je sastavni dio kompleksne oblasti izgradnje mostova. Ono što je evidentno je da pažnja koja je posvećena ovom dijelu oblasti nije proporcionalna njegovoj važnosti u kompleksnom procesu realizacije projekta. U prilog ovome ide i činjenica da postoji mali broj radova koji se bave ovom problematikom.
Razlog za takvo stanje je nepostojanje sistematskog prikupljanja podataka koji potiču iz realizovanih projekata, a odnose se na troškove izgradnje mostova, karakteristike mostova, tehnologiju izvođenja i dr. Rezultat ovoga je nepostojanje baza podataka što otežava vršenje procjene troškova u ranim fazama realizacije projekata.
Procjena troškova ima značajnu ulogu u ranim fazama realizacije projekta. Uz pomoć dobro obavljene procjene moguće je umanjiti ili u potpunosti eliminisati eventualne nepovoljne uticaje u različitim fazama realizacije projekta (projektovanju, izvođenju...).
U praksi se za potrebe procjene troškova izgradnje koriste različite metode.
Metode vještačke inteligencije su jedne od metoda uz pomoć kojih se vrši procjena troškova izgradnje. One pronalaze zakonitost na osnovu poznatih ulaza, tj. troškovno značajnih elemenata i poznatih izlaza, tj. troškova izgradnje.
Tokom rada na istraživanju u okviru disertacije je formirana baza podataka o troškovima izgradnje mostova koja bi predstavljala osnovu za razvijanje modela. Ova baza sadržati veliki broj podataka o integralnim drumskim mostovima koji su projektovani na autoputu Bar - Boljare u Crnoj Gori, autoputevima u Federaciji Bosne i Hercegovine i autoputevima u Srbiji. Sa bazom podataka formiranom na ovaj način obezbijeđen je razvoj modela odgovarajuće tačnosti.
Parametri koji su od značaja za određivaje troškova izgradnje mostova su analizirani, a potom rangirani i vrednovani kako bi se formirao suženi skup parametara. Ovako formiran novi skup parametara je omogućio preciznu procjenu troškova izgradnje integralnih drumskih mostova.
Formiranjem prognoznog modela za procjenu troškova izgradnje omogućava se automatizovanje faze procjene troškova. Na ovaj način bi se sveo na minimum uticaj ljudskog faktora u procesima procjene.
Prognozni model koji je formiran u disertaciji primjenjen je u okviru odgovarajućeg softvera. Unošenjem skupa faktora koji utiču na troškove izgradnje, dobija se vrijednost izgradnje integralnih drumskih mostova.
Procjena troškova uz pomoć modela koji je baziran na vještačkoj inteligenciji daje mogućnost procjene zadovoljavajuće tačnosti uzimajući u obzir troškovno uticajne faktore.
U konačnom, istraživanje je obuhvatilo:
• analizu rezultata dosadašnjih istraživanja,
• klasifikaciju modela procjene troškova građenja,
• formiranje sopstvenog modela procjene troškova integralnih drumskih mostova kombinacijom dva poznata modela troškovno značajnih pozicija radova i ekspertskog sistema,
• prikupljanje i sistematizaciju baze podataka,
• selektovanje troškovno značajnih pozicija radova iz prikupljenih podataka i
• analizu podataka i izradu prognoznog modela cijene koštanja.
Cost estimation for bridges construction is an integral part of a complex area of the construction of bridges. The obvious thing is that the attention paid to this part of the area is not proportional with its importance during the complex process of project implementation. This is supported by the fact that there is a small number of papers dealing with these issues.
The reason for such a situation is the lack of systematic data collection coming from implemented designs, which are related to the costs of bridges construction, characteristics of bridges, construction technology and other. The result of this is the lack of data bases which makes cost estimation even harder in the early phases of project implementation.
Cost estimation plays a significant role in the early phases of project implementation. With the help of well performed estimation it is possible to decrease or completely eliminate potential adverse impacts in various phases of project implementation (design, execution...).
Different methods have been used in practice to estimate the costs of construction.
Artificial intelligence methods are one of the methods used to estimate construction costs. They discover the rules based on known inputs, i.e. cost- significant elements and known outputs, i.e. construction costs.
During the work on the research within the thesis, a data base was formed about the construction costs for bridges which could represent the basis for developing a model. This base contains a number of data about integral road bridges which were designed on the motorway Bar - Boljare in Montenegro, motorways in the Federation of Bosnia and Herzegovina and motorways in Serbia. With the data base formed in this way the development of a model of an appropriate accuracy is provided.
The parameters significant for determining the construction of bridges costs were analysed, then ranked and evaluated in order to form a narrowed set of parameters. The new set of parameters formed in this way provided the precise cost estimate for the construction of integral road bridges.
By forming a forecasting model for cost estimation of the construction the automation of a cost estimation phase is enabled. Thus, the impact of the human factor in the estimation processes would be minimized.
The forecasting model formed in the thesis was applied within the appropriate software. By introducing the set of factors which make an impact on construction costs, the value of integral road bridges construction is obtained.
Cost estimation, with the help of the model based on artificial intelligence, gives the possibility of obtaining estimates with satisfactory precision taking into consideration cost influential factors.
Overall, the research included:
• analysis of previous research results,
• classification of construction cost estimation models,
• forming personal cost estimation model for integral road bridges by combining two recognized models of cost significant work items and the expert system,
• collection and systematization of a data base,
• selecting cost significant work items from the collected data and
• data analysis and the construction of the forecasting model for the cost price.
Artificial intelligence, neural networks, cost significant work items, integral road bridges, forecasting model, cost estimation, concrete and reinforcement construction estimate, software package Python
005.22:338.585]:624.2/.8(043.3)
Serbian
15845892
Tekst.
Procjena troškova izgradnje mostova je sastavni dio kompleksne oblasti izgradnje mostova. Ono što je evidentno je da pažnja koja je posvećena ovom dijelu oblasti nije proporcionalna njegovoj važnosti u kompleksnom procesu realizacije projekta. U prilog ovome ide i činjenica da postoji mali broj radova koji se bave ovom problematikom.
Razlog za takvo stanje je nepostojanje sistematskog prikupljanja podataka koji potiču iz realizovanih projekata, a odnose se na troškove izgradnje mostova, karakteristike mostova, tehnologiju izvođenja i dr. Rezultat ovoga je nepostojanje baza podataka što otežava vršenje procjene troškova u ranim fazama realizacije projekata.
Procjena troškova ima značajnu ulogu u ranim fazama realizacije projekta. Uz pomoć dobro obavljene procjene moguće je umanjiti ili u potpunosti eliminisati eventualne nepovoljne uticaje u različitim fazama realizacije projekta (projektovanju, izvođenju...).
U praksi se za potrebe procjene troškova izgradnje koriste različite metode.
Metode vještačke inteligencije su jedne od metoda uz pomoć kojih se vrši procjena troškova izgradnje. One pronalaze zakonitost na osnovu poznatih ulaza, tj. troškovno značajnih elemenata i poznatih izlaza, tj. troškova izgradnje.
Tokom rada na istraživanju u okviru disertacije je formirana baza podataka o troškovima izgradnje mostova koja bi predstavljala osnovu za razvijanje modela. Ova baza sadržati veliki broj podataka o integralnim drumskim mostovima koji su projektovani na autoputu Bar - Boljare u Crnoj Gori, autoputevima u Federaciji Bosne i Hercegovine i autoputevima u Srbiji. Sa bazom podataka formiranom na ovaj način obezbijeđen je razvoj modela odgovarajuće tačnosti.
Parametri koji su od značaja za određivaje troškova izgradnje mostova su analizirani, a potom rangirani i vrednovani kako bi se formirao suženi skup parametara. Ovako formiran novi skup parametara je omogućio preciznu procjenu troškova izgradnje integralnih drumskih mostova.
Formiranjem prognoznog modela za procjenu troškova izgradnje omogućava se automatizovanje faze procjene troškova. Na ovaj način bi se sveo na minimum uticaj ljudskog faktora u procesima procjene.
Prognozni model koji je formiran u disertaciji primjenjen je u okviru odgovarajućeg softvera. Unošenjem skupa faktora koji utiču na troškove izgradnje, dobija se vrijednost izgradnje integralnih drumskih mostova.
Procjena troškova uz pomoć modela koji je baziran na vještačkoj inteligenciji daje mogućnost procjene zadovoljavajuće tačnosti uzimajući u obzir troškovno uticajne faktore.
U konačnom, istraživanje je obuhvatilo:
• analizu rezultata dosadašnjih istraživanja,
• klasifikaciju modela procjene troškova građenja,
• formiranje sopstvenog modela procjene troškova integralnih drumskih mostova kombinacijom dva poznata modela troškovno značajnih pozicija radova i ekspertskog sistema,
• prikupljanje i sistematizaciju baze podataka,
• selektovanje troškovno značajnih pozicija radova iz prikupljenih podataka i
• analizu podataka i izradu prognoznog modela cijene koštanja.