“Data exchange” service offers individual users metadata transfer in several different formats. Citation formats are offered for transfers in texts as for the transfer into internet pages. Citation formats include permanent links that guarantee access to cited sources. For use are commonly structured metadata schemes : Dublin Core xml and ETUB-MS xml, local adaptation of international ETD-MS scheme intended for use in academic documents.
Export
Jovetić, Goran V., 1980-
Reforma javne uprave kao determinanta privrednog razvoja Crne Gore
Autorstvo-Nekomercijalno-Bez prerade 3.0 Srbija (CC BY-NC-ND 3.0)
Academic metadata
Phd. theses
Društveno-humanističke nauke
doktor nauka - ekonomske nauke
Univerzitet Crne Gore
Ekonomski fakultet
Studijski program Ekonomija
Other Theses Metadata
Public administration reforms as an determinant on economic development of Montenegro
[G. V. Jovetić]
PDF/A (231 list)
Đurović, Gordana, 1964- (mentor)
Milović, Nikola, 1980- (član komisije)
Kovač, Polonca, 1971 (član komisije)
Reforma javne uprave i njena povezanost sa makroekonomskim indikatorima koji definišu privredni razvoj određene zemlje analiziran je u literaturi, ipak ne postoji empirijska studija sprovedena na primjeru postojećih i budućih članica Evropske unije (uključujući i Crnu Goru), koja je predmet ispitivanja u ovom radu. Nakon razmatranja ovog istraživačkog pitanja pružili smo odgovor na način koji obezbjedjuje naučnu plauzibilnost, a kojim pokazujemo da je reforma javne uprave značajna determinanta privrednog razvoja. Ovo upućuje na zaključak da je reforma važno ekonomsko pitanje, čak i više nego političko pitanje, iako uticaj politike nije zanemarljiv.
Strukturni izazovi sa kojima se suočava Crna Gora predstavljaju najbolji pokazatelj aktuelnosti predmetnog istraživanja. Aktuelnost istraživanja potvrđuje i rastuća ekonomska kriza koja je, prvo prouzrokovana zdravstvenom krizom, izazvanom pandemijom COVID-19, a koja se kasnije produbila energetskom krizom. Stoga, u radu su obrađena teorijsko-analitička i empirijsko- analitična pitanja iz reforme javne uprave i njenog uticaja na privredni razvoj.
Dokazali smo da od šest indikatora Svjetske banke kojima se mjeri stepen efikasnosti (kvalitet) javne uprave najveći uticaj na privredni razvoj imaju odgovornost i transparentnost. Pored ovih elemenata neizostavna stavka je i obrazovanje, kao i digitalizacija javne uprave (motor reforme i ključni „alat“ ovog procesa). Rezultati, takodje, ukazuju da su gradjani proaktivniji kada je u pitanju reforma javne uprave od same javne uprave i da nažalost javna uprava vrlo često ne prati potrebe gradjana.
Definisani istraživački ciljevi i zadaci su rješavani primjenom uobičajenih naučnih metoda koje se koriste u ekonomskoj nauci, posebno kroz kreirani ekonometrijski model i kvalitativno i kvantitativno istraživanje. Razvijen je sopstveni model kvantifikacije koji se odnosi na sagledavanje uticaja kvaliteta javne uprave na ključne makroekonomske pokazatelje privrednog razvoja, u kontekstu analize i uticaja šest pokazatelja upravljanja koje je kreirala Svjetska banka, u okviru WGI (The Worldwide Governance Indicator). Da bi smo ovu vezi mogli kvalitetno
istražiti (analizrati) analizirano je 19 država koje su nove članice EU, ali i potencijalne članice sa akcentom na države Zapadnog Balkana (Albanija, Bosna i Hercegovina, Sjeverna Makedonija, Srbija, Crna Gora, Malta, Kipar, Litvanija, Letonija, Poljska, Republika Češka, Slovačka, Slovenija, Hrvatska, Estonija, Bugarska, Rumunija i Turska). Istraživanje je obuhvatilo desetogodišnji period od 2009.do 2019.godine.
U tezi pokazujemo da privredni razvoj uvijek ne mora da prati i reformisana javna uprava, jer se potvrdilo na primjeru Crne Gore da se brže ekonomski razvijala i transformisala nego što je to bilo sa javnom upravom. Do ovih nalaza smo došli analizirajući tok tranzicije i stavljajući u taj kontekst reformu javne uprave. Analiza je pokazala da Crna Gora nije promijenila i prilagodila model rasta u skladu sa ostvarenim napretkom reforme, što bi trebalo da uradi u narednom periodu. Model bi se trebao bazirati jednim dijelom i na dinamičniji proces reforme javne uprave.
U radu smo, ponudili veliki broj pitanja i tema koje pružaju kvalitetan osnov za dalje istraživanje u oblasti ekonomske analize i politike, kao i reforme javne uprave.
Public administration reform and interaction with macroeconomic indicators that determine the economic development of a certain country has been analyzed in the literature, however, there is no empirical study conducted on the example of existing and future members of the European Union (including Montenegro), which is the subject of analysis in this paper. After considering this research question, we provided an answer in a way that ensures scientific plausibility, and by which we show that public administration reform is an important determinant of economic devel- opment. This leads to the conclusion that the reform is an important economic issue, even more than a political issue, although the influence of politics is not negligible.
The structural challenges faced by Montenegro represent the best indicator of the topicality of the subject research. The relevance of studying the established research framework is also confirmed by the growing economic crisis, which, for the first time in recent economic history, arose from the health crisis caused by the COVID-19 pandemic. Therefore, theoretical-analytical and empir- ical-analytical issues from public administration reform and its impact on economic development are discussed in the paper.
We proved that out of the six World Bank’s indicators that measure the degree of efficiency (quality) of public administration, responsibility and transparency have the greatest impact on economic development. In addition to these elements, education and the digitalization of public administration (the engine of reform and the key "tool" of this process) are indispensable. The results also indicate that citizens are more proactive when it comes to public administration re- form than the public administration itself and that, unfortunately, public administration very often does not follow the needs of citizens.
Defined research goals and tasks were solved by applying the usual scientific methods used in economic science, especially through the created econometric model and qualitative and quanti- tative research. An independent quantification model has been developed that refers to the assess- ment of the impact of the quality of public administration on key macroeconomic indicators of economic development, in the context of the analysis and impact of six governance indicators created by the World Bank, within the WGI (The Worldwide Governance Indicator). In order to
be able to qualitatively investigate (analyze) this connection, we took into consideration 19 coun- tries that are new EU members, as well as potential member states with an emphasis on the coun- tries of the Western Balkans (Albania, Bosnia and Herzegovina, North Macedonia, Serbia, Mon- tenegro, Malta, Cyprus, Lithuania, Latvia, Poland, Czech Republic, Slovakia, Slovenia, Croatia, Estonia, Bulgaria, Romania and Turkey). The research covered a ten-year period from 2009 to 2019.
In the thesis, we prove that economic development does not always have to be accompanied by a reformed public administration, because it was confirmed on the example of Montenegro that it developed and transformed faster economically than was the case with the public administration. We came to these findings by analyzing the course of the transition and placing the public admin- istration reform in that context. The analysis showed that Montenegro did not change and adjust the growth model in accordance with the achieved progress of the reform, which it should do in the coming period. The model should be partly based on a more dynamic process of public ad- ministration reform.
In the paper, we have offered a large number of questions and topics that provide a quality basis for further research in the field of economic analysis and politics, as well as public administration reform.
reforma javne uprave, privredni razvoj, tranzicija, digitalizacija, Crna Gora
public administration reform, economic development, transition, digitalization, Montenegro
338.22(497.16)(043.3)
Serbian
26372612
Tekst.
Reforma javne uprave i njena povezanost sa makroekonomskim indikatorima koji definišu privredni razvoj određene zemlje analiziran je u literaturi, ipak ne postoji empirijska studija sprovedena na primjeru postojećih i budućih članica Evropske unije (uključujući i Crnu Goru), koja je predmet ispitivanja u ovom radu. Nakon razmatranja ovog istraživačkog pitanja pružili smo odgovor na način koji obezbjedjuje naučnu plauzibilnost, a kojim pokazujemo da je reforma javne uprave značajna determinanta privrednog razvoja. Ovo upućuje na zaključak da je reforma važno ekonomsko pitanje, čak i više nego političko pitanje, iako uticaj politike nije zanemarljiv.
Strukturni izazovi sa kojima se suočava Crna Gora predstavljaju najbolji pokazatelj aktuelnosti predmetnog istraživanja. Aktuelnost istraživanja potvrđuje i rastuća ekonomska kriza koja je, prvo prouzrokovana zdravstvenom krizom, izazvanom pandemijom COVID-19, a koja se kasnije produbila energetskom krizom. Stoga, u radu su obrađena teorijsko-analitička i empirijsko- analitična pitanja iz reforme javne uprave i njenog uticaja na privredni razvoj.
Dokazali smo da od šest indikatora Svjetske banke kojima se mjeri stepen efikasnosti (kvalitet) javne uprave najveći uticaj na privredni razvoj imaju odgovornost i transparentnost. Pored ovih elemenata neizostavna stavka je i obrazovanje, kao i digitalizacija javne uprave (motor reforme i ključni „alat“ ovog procesa). Rezultati, takodje, ukazuju da su gradjani proaktivniji kada je u pitanju reforma javne uprave od same javne uprave i da nažalost javna uprava vrlo često ne prati potrebe gradjana.
Definisani istraživački ciljevi i zadaci su rješavani primjenom uobičajenih naučnih metoda koje se koriste u ekonomskoj nauci, posebno kroz kreirani ekonometrijski model i kvalitativno i kvantitativno istraživanje. Razvijen je sopstveni model kvantifikacije koji se odnosi na sagledavanje uticaja kvaliteta javne uprave na ključne makroekonomske pokazatelje privrednog razvoja, u kontekstu analize i uticaja šest pokazatelja upravljanja koje je kreirala Svjetska banka, u okviru WGI (The Worldwide Governance Indicator). Da bi smo ovu vezi mogli kvalitetno
istražiti (analizrati) analizirano je 19 država koje su nove članice EU, ali i potencijalne članice sa akcentom na države Zapadnog Balkana (Albanija, Bosna i Hercegovina, Sjeverna Makedonija, Srbija, Crna Gora, Malta, Kipar, Litvanija, Letonija, Poljska, Republika Češka, Slovačka, Slovenija, Hrvatska, Estonija, Bugarska, Rumunija i Turska). Istraživanje je obuhvatilo desetogodišnji period od 2009.do 2019.godine.
U tezi pokazujemo da privredni razvoj uvijek ne mora da prati i reformisana javna uprava, jer se potvrdilo na primjeru Crne Gore da se brže ekonomski razvijala i transformisala nego što je to bilo sa javnom upravom. Do ovih nalaza smo došli analizirajući tok tranzicije i stavljajući u taj kontekst reformu javne uprave. Analiza je pokazala da Crna Gora nije promijenila i prilagodila model rasta u skladu sa ostvarenim napretkom reforme, što bi trebalo da uradi u narednom periodu. Model bi se trebao bazirati jednim dijelom i na dinamičniji proces reforme javne uprave.
U radu smo, ponudili veliki broj pitanja i tema koje pružaju kvalitetan osnov za dalje istraživanje u oblasti ekonomske analize i politike, kao i reforme javne uprave.